ΥΓΕΙΑ και ΠΑΙΔΕΙΑ

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2020

Όντας από το 1975 στην υποστήριξη και την προετοιμασία μαθητών για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και παρακολουθώντας στενά τις ανακοινώσεις και τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας, ως διεύθυνση του Φροντιστηρίου Εκπαίδευση-Θετικών και Οικονομικών Σπουδών στο Μαρούσι, αισθανθήκαμε πως οφείλουμε να εκφράσουμε δημόσια, τη δική μας θέση, σχετικά με τις φετινές ενδοσχολικές και Πανελλαδικές Εξετάσεις. Για τη διευκόλυνση και μόνο της ανάγνωσης, παραθέτουμε τις απόψεις μας σε Ερωτήσεις-Απαντήσεις.

1) Θεωρείτε πως πρέπει να διεξαχθούν φέτος οι απολυτήριες εξετάσεις, για τους μαθητές των τάξεων από Β’ Λυκείου και κάτω;

Απάντηση:Όχι, διότι οι βαθμοί, σε κάθε περίπτωση, δε θα ‘’μετρήσουν’’ για τις επόμενες τάξεις. Η γνώση θα μετρήσει. Συνεπώς, στην περίπτωση, που ανοίξουν ξανά τα σχολεία, τη φετινή σχολική χρονιά, είτε για μάθημα είτε για απολυτήριες εξετάσεις, θα είναι ένα ρίσκο για την υγεία των παιδιών, των καθηγητών, του λοιπού προσωπικού και κατ’ επέκταση κάθε μέλους της οικογένειας τους, χωρίς κανένα ουσιαστικό όφελος.

2) Πως θα καλυφθεί η ύλη, που δε θα διδαχθούν τα παιδιά στα σχολεία, λόγω της διακοπής και που είναι ιδιαιτέρως απαραίτητη για τις επόμενες σχολικές χρονιές;

Απάντηση:Τον Σεπτέμβρη ή όποτε καταστεί εφικτό να ανοίξουν τα σχολεία για δια ζώσης μάθημα, για περίπου ένα μήνα, οι μαθητές μπορούν να διδαχθούν, όσα δεν πρόλαβαν, από την προηγούμενη σχολική χρονιά και είναι απολύτως απαραίτητα για τις επόμενες.

3) Όσον αφορά στη Γ’ Λυκείου, θεωρείτε πως πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία για μάθημα πριν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις;

Απάντηση:Όχι, διότι, το Υπουργείο Παιδείας, έκανε πολύ δραστική περικοπή της ύλης, έχοντας ως αποτέλεσμα, τα κομμάτια της ύλης που θεωρούνται πλέον εξεταστέα ύλη για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, να έχουν διδαχθεί στην πλειοψηφία των υποψηφίων. Συνεπώς, το ενδεχόμενο να ανοίξουν τα σχολεία για μάθημα, ανεξάρτητα από τη μεγάλη διασπορά των μαθητών στις αίθουσες, είναι ένα μεγάλο ρίσκο για την υγεία των παιδιών, των καθηγητών, του λοιπού προσωπικού και κατ’ επέκταση κάθε μέλους της οικογένειας τους, λόγω της αναπόφευκτης συνάθροισης στους προαύλιους χώρους , κλπ. Ειδικά στην περίπτωση που κάποιοι εκ των προαναφερθέντων, νοσήσουν από τον ιό, αναπόφευκτα θα ακυρωθούν και οι Πανελλαδικές Εξετάσεις. Το να ανοίξουν τα σχολεία είναι εύκολο. Το να παραμείνουν ανοικτά είναι το δύσκολο. Συνεπώς, θεωρούμε πως τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν μόνο για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με πολύ αυστηρές συστάσεις, οδηγίες και διαδικασίες.

4) Θα ήταν εφικτό να ακολουθήσουμε την επιλογή της Γαλλίας που δε θα πραγματοποιήσει τις απολυτήριες εξετάσεις ‘’μπακαλορεά’’ ;

Απάντηση: Όχι, διότι τα Ελληνικά Πανεπιστήμια, δεν είναι σε θέση, στις περιζήτητες σχολές, να δεχτούν πολύ μεγάλο αριθμό φοιτητών. Εξάλλου, η βασική διαφορά του Ελληνικού συστήματος σε σχέση με το Γαλλικό, είναι πως στην Ελλάδα, το ξεκαθάρισμα των φοιτητών ανά σχολή, γίνεται με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, ενώ στη Γαλλία στο 1ο έτος του πανεπιστημίου. Ίδιο αποτέλεσμα, με ένα χρόνο διαφορά.

5) Με ποιο τρόπο και πού, θεωρείτε πως πρέπει να διεξαχθούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, για την μέγιστη ασφάλεια της υγείας των μαθητών;

Απάντηση:Θεωρούμε, πως κάθε μέρα, πρέπει να διεξάγεται η εξέταση ενός μόνο μαθήματος. Τα εξεταστικά κέντρα πρέπει να είναι πολλά και οι μαθητές, ανά τάξη, λίγοι. Με αυτό τον τρόπο, οι εξετάσεις θα διαρκέσουν περισσότερο, αλλά τα παιδιά θα είναι πιο ασφαλή. Όσον αφορά στον τόπο διεξαγωγής των εξετάσεων, καλό θα είναι, οι μαθητές, όπου είναι εφικτό, να εξετάζονται στα σχολεία φοίτησής τους.

6) Πότε πιστεύετε πως πρέπει να διεξαχθούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις;

Απάντηση:Θεωρούμε πως οι Πανελλαδικές εξετάσεις, πρέπει να διεξαχθούν όσο γίνεται πιο κοντά στις συνήθεις ημερομηνίες. Συγκεκριμένα προτείνουμε, ως 1η μέρα των Εξετάσεων, την Παρασκευή 12/6. Οι λόγοι που επιλέξαμε τη συγκεκριμένη ημερομηνία είναι οι εξής:

α) Όπως αναφέραμε και νωρίτερα, κρίνουμε ως επικίνδυνο για την υγεία, να ανοίξουν τα σχολεία για μάθημα. Συνεπώς η περίπτωση μετάθεσης της ημερομηνίας των εξετάσεων γι’ αυτό το λόγο δεν υφίσταται.

β) Οι μαθητές είναι ήδη πολύ κουρασμένοι και ψυχολογικά και πνευματικά, με όλη αυτή την κατάσταση, οπότε η μετάθεση της ημερομηνίας των εξετάσεων, για τέλος Ιουνίου ή αρχές Ιουλίου (πόσο μάλλον για Σεπτέμβρη ), θα επιδεινώσει και θα ‘’τεντώσει’’ ακόμα περισσότερο τα νεύρα τους.

γ) Είτε οι εξετάσεις ξεκινήσουν στις 12/6 είτε αργότερα, εξ’ όσων διαφαίνεται τουλάχιστον, από τις ανακοινώσεις της παγκόσμιας ιατρικής κοινότητας (μακάρι να διαψευστούν οι εκτιμήσεις), δε θα βρεθεί σύντομα, ούτε φάρμακο, ούτε εμβόλιο για τον ιό, ικανό να χορηγηθεί με ασφάλεια. Συνεπώς η καθυστέρηση διεξαγωγής των εξετάσεων δε θα βοηθήσει σε κάτι σε αυτό το κομμάτι.

δ) Οι μαθητές, έχουν ακόμα, μέχρι τις 12/6,  σχεδόν δύο μήνες, για την ολοκλήρωση μιας πλήρους επανάληψης, στα εδάφια που έχουν ήδη διδαχθεί στα σχολεία μέχρι τη διακοπή. Οι μόνοι που είναι αδικημένοι, είναι τα παιδιά, που δεν είχαν καθηγητή στα σχολεία τους να τους διδάξει κάποιο εξεταζόμενο μάθημα. Δεν είναι φετινό φαινόμενο αυτό. Δυστυχώς, τέτοιες καταστάσεις συμβαίνουν κάθε χρόνο και οι μαθητές αυτοί, πρέπει να βρουν κάποια άλλη λύση, ώστε να καλύψουν, τη μη διδαχθείσα σε αυτούς, εξεταστέα ύλη.

Υπάρχουν κι άλλοι λόγοι, που προτείνουμε ως έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων, την Παρασκευή 12/6, οι οποίοι σχετίζονται κυρίως με τη λειτουργία των σχολείων, αλλά θα περιοριστούμε σε αυτούς που αφορούν στους μαθητές.

7) Υπάρχει κάποιος πολύ σοβαρός λόγος για τον οποίο η κυβέρνηση ενδεχομένως να προσανατολίζεται προς το άνοιγμα των σχολείων;

Απάντηση: Ναι, διότι, στην προσπάθεια επανεκκίνησης της οικονομίας, βασική προϋπόθεση είναι οι εργαζόμενοι να επιστρέψουν στις δουλειές τους. Για να επιστρέψουν στις δουλειές τους κάπου πρέπει να αφήσουν τα παιδιά τους. Λόγω των συνθηκών, για την πλειοψηφία των εργαζομένων, το μέρος αυτό είναι τα σχολεία. Συνεπώς οι αποφάσεις της κυβέρνησης είναι ιδιαιτέρως δύσκολες και οι ισορροπίες πολύ λεπτές. 

       ΣΧΟΛΙΟ

Γνωρίζουμε, πως υπάρχουν πολλές απόψεις για όσα προαναφέραμε και όλες είναι σεβαστές. Ιδιαίτερα η όποια  άποψη προέρχεται από φετινό υποψήφιο, είναι σίγουρα βάσιμη και απολύτως σεβαστή. Οι φετινοί υποψήφιοι διανύουν έναν ''Γολγοθά'' χωρίς προηγούμενο. Παραθέτουμε απλά τις δικές μας σκέψεις, διατηρώντας την εξ’ αποστάσεως ‘’επαφή’’, με γονείς, μαθητές και καθηγητές, ακούγοντας προσεκτικά τους προβληματισμούς και τις απόψεις τους.

Με σεβασμό απέναντι στην προσπάθεια των υποψηφίων,

Νίκος Πουσπουρίκας

Εκπαιδευτικός

Φροντιστήριο Εκπαίδευση-Θετικό

Επιστροφή στην κορυφή